Aslı Kızın Harikulade Turunç Reçeli Tarifi

Mayıs 6, 2010

Kapkara gözleri, içinin iyiliğiyle parıl parıl parlayan biricik Aslı, hem kendi elleriyle topladığı turunçlardan reçel yapmış, hem bütün süreci bloga koyalım diye yazıp fotoğraflamış hem de reçelleri hemen yiyip bitirelim diye bizi kahvaltıya davet ediyor! Amanın! Bütün bu haberleri telefonda aldım, İstanbul’daki son günde, vapurda, denizdeki dalgalara  bakarken..
Ve şimdi zaman, Bodrum’da yeniden akmaya başladığına göre, artık Aslı’nın turunç reçelin sırlarına vakıf olmaya başlayabiliriz. Buyrun bakalım beraber okuyoruz:

Kavakderesi’nde yaşayan sevgili Hayruş ve Doğan’ın bahçesi çok lezzetli portakal ve turunç ağaçlarıyla doludur. Bütün kış yeseler,eşe dosta dağıtsalar bile meyvelerin bir kısmı hep artar. Evleri anayoldan oldukça uzaktır, bahçelerinin alt taraflarından tertemiz bir dere akar. Turunç ağacı öyle bir ağaçtır ki ne ile aşılarsanız size onu verir. Limon, portakal, greyfurt… yani hepsinin annesi turunçtur. Buna rağmen turuncun meyvesi hiç lezzetli olmaz, ekşidir, çok acıdır, yenmez. Ama turunçtan şahane bir reçel yapılır ki yapması çok zahmetli ve uzun sürmesine rağmen sonuç kesinlikle buna değer.

1.Gün: Bahçeye gidilir, turunçlar bir bir dallarından toplanır. Hatta ağaçların diplerine de bakılır. İyi durumda olanlar da yerden toplanır.
Turunç hiç dökmez yapraklarını, her daim yemyeşildir. Meyveler havaların ısınmasıyla içten içe kurumaya ve dökülmeye başlar. Bu yüzden havalar iyice ısınmadan toplamakta fayda var. Hatta bence kışın sonlarında- Şubat,Mart- gibi toplandığında aroması daha yüksek oluyor. Ama Nisan ayında da acısı iyice azalmış oluyor. Artık size hangisi uyarsa.

2.Gün: Turunçların kabuklarının en dış yüzeyi ince bir tabaka halinde rendelenir. Sebebi bu dış yüzeyin çok asitli ve ekşi olmasıdır. Ancak rendelerken tüm dış yüzeyin yok olmamasına dikkat etmek gerekir. Yoksa reçelimizin şekerli bir tatlıdan farkı kalmaz. Turuncun aromasının birazını da reçelimiz için saklamalıyız.

Rendelemeyi bitirdikten sonra turunçların kabukları yarım ay şeklinde kesilir ve içlerindeki meyveler atılır. Bize lazım olan sadece kabuklar. Çok düşündüysem de bu içteki meyveyi nasıl kullanabileceğimi bulamadım. İlk defa turunç reçeli yaptığımda bu meyveyi denemek için ağzıma götürmüştüm de dudaklarım ve dilim bütün gün acımış ve kamışmıştı. Sanırım bu meyve aşılanmadan yenmek için değil.

Elimizdeki onlarca dilimi ipe geçirmek için bize biraz kalın ve uzunca bir iğne ile beyaz mümkünse sağlam hatta naylon bir ip gerekiyor. Eğer renkli ip kullanırsanız, ipin boyası reçelinize geçer.  Dilimleri fotograftaki gibi kıvırarak ipe diziyoruz. Uzun bir dizi elde edince ben ipin başını sonuna bağlarım ve turunç dizilerimi koyla haline getiririm. Hatta diğerlerini dizerken bu kolyeyi bir yerlere asarım. Turunç gibi keskin kokulu meyvelerden reçel yapmanın en güzel yanı bütün evin mis gibi kokması.

Bundan sonra yapmamız gereken meyvelerin acısından iyice kurtulmak. Bu yüzden turunç kabuklarımızı suya yatırıyoruz. Bir kovanın içinde sabah akşam suyunu değiştirerek acısını alıyoruz. Zaten ilk birkaç suyun koyu bir turuncuyken sonlara doğru suyun renginin artık değişmediğini göreceksiniz. O zaman tamam demektir. Ben bu sefer kabukları suda üç gün beklettim, çünkü biraz geç toplanmıştı meyveler. Tüm aromayı kaybetmek istemedim. Ama şubat, mart aylarında yaptığımda en az beş gün bekletiyorum ve kaynatırken de iki taşım kaynatıyorum.

4.Gün: Turunçları büyükçe bir tencerede bir taşım kaynattıktan sonra süzüyoruz. Su kaynadıktan sonra çok uzun süre ocakta tutmamanızı tavsiye ederim. Yoksa çok fazla yumuşak olurlar. Sonra tencereye 6 su bardağı içme suyu ile 2kg şeker koyarak kaynatıyoruz. Kaynıyor ,kaynıyor, kaynıyor… İçine turunç kabuklarımızı iplerinden dikkatlice çıkararak ekliyoruz. İpi makasla keserek çıkarmak en iyisi. Eğer başarılı dizmişseniz kabukların açılmaması lazım, kıvırdığınız gibi duruyorlar mı? Benimkiler duruyor. Yaşasın!!
Yaklaşık bir- bir buçuk saat arası kaynatıyoruz. Dört beş adet limon tuzu ile bir buçuk limon suyu ekliyoruz. Meyvelerin rengi parlaklaşıyor,  reçel suyunu iyice çekiyor, kıvama geliyor. Bir de ben ufacık bir parça tereyağı attım içine ama gerçekten ufacık, bir tatlı kaşığından bile az. Limon suyunu ekledikten sonra uzun uzun kaynatmamak gerekir reçelimizi. Ben yirmi beş dakika kaynattım. Altını kapattım. Galiba biraz kıvamsız oldu diye düşünerek yatmaya gittim. Ama sabah uyandığımda bir de baktım ki kendine gelmiş, mükemmel olmuş.  Reçel iyice soğumadan karar vermemek gerek.
Ve işte sonuç; harikulade!

21 Responses to “Aslı Kızın Harikulade Turunç Reçeli Tarifi”

  1. kutludamla Says:

    Muhteşem bir tarif ve yazı! Fotograflarsa iki boyutlu bir şeyin iştah açıcı olabileceği son kertede…

    Acaba şeker kullanmadan nasıl güzel bir turunç reçeli yapılabilir?

    Meyvenin geri kalanı, içi/posası ne yapılabilir konusu benim de aklıma takıldı. Kısa bir araştırma ve sonuçlar;

    - Meksikada tüm meyve tuzlanıp, biberlenip yeniyormuş. Belki kabukları soyulduktan sonra ince ince dilimlenerek kurutulup o haliyle yenebilir veya bazı yemeklerde denenebilir. Özellikle balık, kırmızı et ve zeytinyağlılar gibi mesela? Buharda ve yavaş pişenlerde ilginç olabilir gibi geldi bana.

    - Pasifik adalarında meyvenin posası çamaşır ve saç temizliğinde kullanılıyormuş. Zanzibar ve Pemba adalarında da yerleri ve pirinçten (brass) eşyaları temizleyip parlatmak için kullanılıyormuş. Cilt temizleyici tonik olarak kullanmak da mümkün. Çinliler hazımsızlığa çare olarak kullanmışlar kendisini.

    - Miğde yanması, iskorbüt, hazım problemleri, sindirim sistemine dair türlü problemler, iştahsızlık, tedaviye dirençli deri mantar enfeksiyonları, huzursuzluk ve daha nice rahatsızlık için kullanılmaktaymış meyve ve içi.

    Kimi kaynaklarda kerametin daha çok kabuk ve yapraklarda olduğu yazıyorsa da -asit ve yağ oranının görece yüksekliği nedeniyle-, gerisini de denemekten zarar gelmez.

    Teşekkürler tarif için!

    Kaynaklar;

    http://www.hort.purdue.edu/newcrop/morton/sour_orange.html

    http://www.drugs.com/npp/bitter-orange.html

    http://www.peacehealth.org/kbase/cam/hn-3935005.htm

  2. Nurşen Says:

    Turuncun rendelediğiniz kısımlarını kurutup çaya karıştırmayı denemişsinizdir herhalde.
    İçlerini sıkıp şekerle kaynatarak turunç şerbeti yapabilirsiniz, harika bir koku ve aroma verir.
    Antalya’da yaşıyorum da çevremdekiler hep öyle yapıyor, ben hazıra konuyorum:)))
    Sevgiler…

  3. beste Says:

    Harika, mukemmel bende zar zor buldugum 1 kilo turunctan boyle zevkle turunc sarabi yaptim bir 15 gune kadar olgunlasacaklar:) Fotograflarda en az turunclarin kendisi kadar guzel, icim acildi yasam sevincim artti. Tesekkurler Asli

  4. hatice Says:

    Benden de icleri icin bir oneri:
    Turunc eksisi. Mantik ayni nar eksisindeki gibi posadaki suyu iyice cikartip (ince tel suzgec ise yarar bu konuda) kaynatarak azaltip kivama getirmek. Sonra bu cok kuvvetli ve aromali bir eksi oldugundan salata soslarina az miktar limon veya balsamik veya nar eksisiyle vs karistirarak kullanmak. Daha once arkadasim tarafindan yapildi ve muthis lezzetli oluyor.

  5. nihah Says:

    harika Aslı ya teşekkürler.defter atölyesi İzmir de de bir faliyet gerçekleştirir mi acaba.katılmayı çok isterim.sevgiler.

  6. aslı Says:

    yorumlar cok ilginc ve faydalı bilgilerle dolu. cok sevindim. tesekkurler. gümüşlükten sevgiler…

  7. sineksekiz Says:

    Sevgili Nihan,
    Defter Atölyemizi İzmir’de de gerçekleştirmek isteriz elbette, seve seve. Yalnız nerede, ne zaman… o kısımları ayarlamak gerek. Senin önerin var mı?

  8. aerial Says:

    İstanbul’da defter atölyesi olacak mı? :))

  9. Sevgi Says:

    Dün 30 Adet turunç topladım. Okuduğum tariflerden sizin sitedeki detaylı anlatımlarınız çok hoşuma gitti. Deneyeceğim. Çok teşekkürler verdiğiniz bilgiler için. Yorumcular da posası için son derece faydalı bilgiler yazmışlar onlara da teşekkürler. Adana’da kebap için mutlaka turunç bulundurulur diye hatırlıyorum. Dürüm kebap yapıldığında limon yerine turunç suyu kulanılır. Turunç reçelimi yapınca tekrar yazacağım.

  10. mihrimah Says:

    bende zar zor turunç buldum ve recelını denıyecem umarım olur tarif cok güzel anlatılmıs tskler ama bır sorum olacak rendeledıgınız turunçtan bıraz recel ıcın ayırın demısınız onu nerede kullanacagım haslarkenmı ıcne koyacagım anlıyamadım

  11. mihrimah Says:

    aslı hanım umarım mailimi görür ve cevap verırı sımdı subat ayında toplandı yenı yapıcagım için 5 gun bekleteyımmı yoksa 3 yetermı ne dersınız cok tsk ederım sızlere ıcınıde dedıgınız gıbı surup yapmayı denıycem nasıl olacak cok merak ettım

  12. turan Says:

    Bodrumluyum.Yoresel yemek ve mezeler icin bildiklerimi paylasabilirim.Turunc recelinin puf noktalarını da soyleyebilirim.

  13. sezen balkır Says:

    Aslı hanım turunç reçeli tarifi için teşekkürler. yalnız ben nekadar turunç için iki kilo şeker koyduğunuzu göremedim. lütfen beni aydınlatırmısınız. teşekkürler. ellerinize sağlık iyi günler..sezen balkır

  14. asligul Says:

    Asli Hanim butun olculer cok guzel de acaba ben mi goremiyorum. Ne kadar turunc icin bu olculer. Taneyle mi, kilo ile mi olcmeliyiz. Ayrica turunclari butun olarak mi tartalim yoksa sadece ipe dizdigimiz kabuklarini mi tartartalim. 6 su bardagi su ve 2 kg seker ne kadar turunc icin. Cok tesekkurler


  15. Asli Hanim, butun olculer cok guzel belki de ben goremiyorum ama ne kadar turuncdan bahsediyoruz. Yani 6 su bardagi su ve 2kg seker ne kadar turunc icin. Ayrica ben birseyi anlamiyorum. Adet olarak ya da kilo ile konusurken turuncu kabuklarini soymadan evvel meyva halindeyken mi tartmak ve olcuyu ona gore yapmak gerekir yoksa sadece ipe dizdigimiz kabuklarini mi tarticaz. Bu konuda bilgisi olan varsa cok makbule gececek.

  16. öznur çalıkuşu Says:

    Turunçların içini katı meyve sıkacağından geçirip suyunu limon yerine bastığım siyah zeytinin içine koyuyorum. Hem çok ekonomik hem çok lezzetli oluyor.

  17. orhan duman Says:

    mihrimah onu kabuğun tamamnı rendelemeyin manasında söylemiş dikkatli okusan anlarsın bu arada ben oktay ustanın tarifine güvendim her şey güzel oldu ama acı oldu. emek olmadan olmuyormuş bunu anladım. acısini aldırmak için beklemek şart demek


  18. cok guzel bır tarif hemen yapacam bahcemde cok var turunç

  19. YucelBS Says:

    Bahçeye indim. Yan bahçedeki ağaçtan dökülen turunçları topladım. Hanıma verdim. Sonuç.. Harikulede. Tamda Aslı Kız’ın tarif ettiği gibi. Teşekkürler Aslı Kız. Emeğine bilgine sağlık.. YucelBS

  20. sümer Says:

    çok teferrualı ve harika bir tarif,yorulmadan yazdığınız için teşekkür ederim aynisini yaptım hemde 75 adet turunçla,tüm akraba ve arkadaşlarda tattılar ve çok beğendiler.

  21. eda Says:

    Tarif için ben de tesekkür ederim. Ayni islemlerden geçirerek greyfurt reçeli de yapabilirsiniz. Birkaç önce sakiz adasindan getirip deneme sansimiz oldu, özellikle turunç meyvesini bulamayanlar için ideal bir tad.
    eda


Bir Cevap Yazın

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

Diğer 168 takipçiye katılın

