Şekersiz Reçelin Sırrı: Elma Suyu ve Pekmez

Ağustos 15, 2009

287
Şeker kullanmadan reçel yapma maceramızın oldukça başarılı sonuçlandığını gönül rahatlığıyla söyleyebiliriz. Filiz’in ve Cana’nın yanlarında götürdükleri haricinde elimizde 4 kavanoz kurşun eriği reçeli var ve hepsi gerçekten çok lezzetli. Tarifleri ve deneyimleri merak edenler olduğunu bildiğimizden, meyveleri elma suyu ve pekmez ile tatlandırma usullerini vakit kaybetmeden anlatmaya başlıyoruz.
1 kavanoz reçel için gereken malzemeler: Birkaç kilo, kendinden çok sulu olmayan, çekirdekleri çıkarılmış meyve, 2 su bardağı elma suyu, 3 yemek kaşığı kadar pekmez ve birkaç çimdik limon tuzu.
284
Orta boy bir tencereye iki su bardağı dolusu elma suyu koyun ve kaynayıp rengi koyulaşana kadar yavaş yavaş pişirin. Bu pişme işlemi ne kadar yavaş olursa elma suyunun  bir kısmının buharlaşıp geri kalanın tatlanması o kadar artacak, o yüzden acele etmeyin.
285
Elma suyunun belirgin biçimde koyulaştığını, yeterince kaynadığını gördüğünüzde tencereye çekirdekleri çıkarılmış meyvelerinizi ekleyin.  Meyvelerin kısık ateşte, yavaş yavaş, elma suyuyla beraber pişmesine izin verin, bir esnada da bu karışıma 3 yemek kaşığı pekmez ve bir çimdik limon tuzu ekleyin. Karışımın kıvamının yeterli olduğuna inandığınız da da tencerenin altını kapatıp soğumaya bırakın. Son hareketiniz de reçellerinizi kavanozlara doldurmak olucak. İşte bu kadar!
283
Biz reçel için Muğla’ya özgü meyvelerden biri olan ve bahçemizde de iki ağacı bulunan kurşun eriklerini kulllandık. Eriklerin çekirdeklerini de ayrıca kurutup, sakladık. Siz pişirirken çok su bırakmayacak olan meyvelerden birini, sizin bulunduğunuz coğrafyada, mümkün olan en doğal şekilde yetişeni seçebilirsiniz. Bunun için büyük marketler yerine pazarlara uğrayın; İstanbul’daysanız Feriköy’deki organik pazara, Ankara’daysanız pazar günleri Ayrancı’da kurulan organik ürünler pazarına ya da her il ve ilçede küçüklü büyüklü kurulan meyve-sebze pazarlarına. Buralarda o bölgeye en iyi uyum sağlamış, en sağlıklı ağaçların meyvelerini, binbir emekle toplayıp satan köylülere, çiftçilere rastlayabilirsiniz. Meyvenin yanında üzüm pekmezini de en doğal haliyle yine bu pazarlarda bulmanız mümkün. Elma suyu için ise iki seçeneğiniz var: ya elmaları alıp kendiniz suyunu çıkarıcaksınız -ki bu kıvam için de çok daha iyi sonuç veriyor- ya da mümkün olan en katıksız elma suyunu kullanacaksınız. Bizim katı meyve sıkacağımız olmadığından, bu mevsimde burada çok fazla elma bulmak zor olduğundan elma suyunu hazır aldık ve  gördük ki elma suyunun verdiği tat gerçekten çok muhteşem. Meyvenin tadını bastırmadan kendini hissettiriyor ve pekmezle de birleşince de reçel için gerekli olan şeker ve kıvamı yaratıyor.
Bu reçel macerasının sonunda aslında beyaz şekere muhtaç olmadığımızı, bu işlenmiş malzemenin yerine kullanabileceğimiz çok daha doğal ve lezzetli seçeneklerin de olduğunu öğrenmiş ve uygulamış olduk. Umarız benzer denemelere girişecekler için faydalı olur yazdıklarımız. Son sözümüz bu tarifden yola çıkarak şekersiz reçel yapmaya girişen arkadaşlara; lütfen deneyimlerinizi bizimle paylaşın ki bilgimiz, tecrübemiz birlikte artsın. Herkese şimdiden afiyetler!

26 Responses to “Şekersiz Reçelin Sırrı: Elma Suyu ve Pekmez”


  1. Demek ki olabiliyormuş. Çatlasın şefler :)

  2. Filiz Says:

    oluyor oluyor hem de mis gibi…kolaya kacmadan, biraz arastirarak ve deneyerek saglikli receller yapmak mumkun :) herkese onerilir!
    Filiz

  3. tijen Says:

    Harika olmuş ellerinize sağlık! Ben de eskiden elma konsantresi veya pekmez kullanırdım. Özellikle taze incirle yapılan reçel pekmezli çok güzel oluyor. Tabii pekmez rengini koyulaştırdığı için belli reçellerde kullanmayacaktır çoğu kişi. Yani çilek, vişne gibi reçellere görsel açıdan yakışmıyor ama elma daha doğru bir seçim. Eskiden Mavi Deniz firmasının 250 ml’lik şişelerde sattığı elma konsantresi vardı, ondan kullanırdım ya elmanın bol olduğu zamanda ben de alıp yapabilirim, sonuçta dediğiniz gibi kaynayacak, şişelenecek…


  4. Süper!
    Ellerinize sağlık…

  5. sineksekiz Says:

    Tam da taze incirler için bir reçel tarifi arıyorduk Tijen Hanım. Ham incirin vakti çoktan geçti, bu sıcaklarda bahçedeki incir ağaçları güzelim meyvelerini sapır sapır döküyorlar. Hazır pekmezimiz de varken, elimiz de değmişken bir de incir reçeli de yapalım o zaman! Acaba nasıl yapıldığıyla ilgili biraz malumat verebilir misiniz?

  6. sesamaislam Says:

    From Malaysia With Love!!!

    http://jutawanklik.com?a_aid=f7ff7bd5

  7. özlem Says:

    Merhaba,
    Paylaşım için çok teşekkür ederim, emeklerinize sağlık, afiyet olsun.

  8. funda Says:

    merhaba.. ben de şeker yerine pekmez kullanabileceğim şeyler üzerine düşünürken, bu reçel tarifine rastladığıma çok sevindim..

  9. nalan cantav Says:

    önümüzdeki hafta planım küçükkuyu pazarını sırtlayıp istanbul’a öyle dönmek. otobüsle dönülecek o yüzden darasız gidiyorum,dönüşte maksimum yük alabileyim diye:)
    şimdi bu reçeller de düştü aklıma,demek ki dönüş için meyve de alınacak !!!


  10. Selam!

    Aklıma bir şey takılıyor… O da pekmezin pişmesi yeniden… Geçen gün Ayurveda’cı doktor televizyonda balın belli bir ısının üzerine çıkması halinde toksik bir maddeye dönüşeceğini söylüyordu… (Bir çok tarifteki ballayıp kızartılan etleri, hindileri düşündüm de…) Neyse, bu acaba pekmez için de geçerli olabilir mi? Gerçi biri doğal diğeri insan eliyle yapılan… ama burada bunu bilen mutlaka çıkar diye yazayım dedim…

    Sevgiler…

  11. sineksekiz Says:

    Hmm, ilginç bir bilgi bu Avniye Hanım ama bilmiyorum aslını.
    Reçeli yaparken biz pekmezi sona doğru koymuştuk, öyle fokur fokur kaynattığımızı da söyleyemem reçel karışımını; kısık ateşte şöyle bir karıştırıp, 5 dakika kadar bekletip tencereyi ateşten almıştık…
    Biraz soruşturacağım bu konuyu.

    Sevgiler bizden de.


  12. Aslında ben de aynen dediğiniz gibi bir deneme yaptım, çok da güzel sonuç verdi… Nasıl olsa pekmez bir kere pişirilmiş, bir kere daha pişmesinden ne olabilir ki?

    (Bu konuda farklı bir bilgi bulursak paylaşırız gene de…)

    Tekrar sevgiler
    :)

  13. Mehtap Says:

    Ben haftasonu hemen denedim tarifinizi. Yapacağım az şekerli dondurmaların üzerine nasıl yine şekersiz sos yapabilirim derken ilaç gibi geldi tarifiniz. Hemen Feriköy’den alınan böğürtlen ve çilekler ile denedim. Elmayı da pazardan alıp suyunu çıkardım. Yalnız biraz sulu oldu, elma suyunu biraz daha kaynamalıydı sanırım. Sonra güneşe koydum suyu azalsın diye. Bir de limon tuzu kullanmaktan çekindim doğal değilse diye, limon sıktım içine. Bilmem hata mı ettim!
    Ayrıca da tüm tarifi basıp anneme ve kayınvalideme verdim. Bu yıl geçti ama belki seneye kullanırlar diye. Ne de olsa tüm reçellerimizi sağolsunlar onlar yapıyor aslında.

    Sevgiler,

  14. sever Says:

    tarifi gördüğümde tarifsiz mutluluk yaşadım ama üzgünüm ilk denemem başarısiz oldu reçel yerine reçel ile komposto arası bir şey elde ettim tarifi biraz daha açabilir misiniz
    1.kavanoz 1kg lık kavanoz mu
    2.bir kavanoz için kaç kg meyva kullanacağım
    3.elma suyu kaç dakika buharlaşması gerekir
    4.meyvayla takriben kaç dk kaynatılır
    ben bir hata daha yaptım pekmez alırken dut pekmezi almışım tatlanma ve kıvamlaşması farklı olur mu
    teşekkürlerimle

  15. sineksekiz Says:

    Merhaba Sever Hanım,

    Madem daha detaylı bir tarife ihtiyaç var o zaman biz de bu hafta sonu elma suyu ve pekmez kullanarak yeniden reçel yapalım. Sorduğunuz sorulara böylelikle cevap verebileceğimizi zannediyorum, biraz beklersiniz umarım.
    İlginiz ve sorularınız için biz de teşekkür ederiz, sevgilerle.

  16. euphorique Says:

    Avniye Hanım,
    içiniz rahat olsun, bal pişirilince toksik maddeye dönüşmüyor. Sadece, ısısı 60 derecenin üzerine çıkınca içerisindeki bazı faydalı bileşenler kaybolmaya başlıyor. bu derecenin altındaki ısıda zengin içeriğini kaybetmiyor.


  17. Tarifiniz için çok teşekkürler. Ben çiçek reçelleri yapmayı çok seviyorum. Şekersiz reçel yapmayı bende çok istiyorum. Elma suyu konsantresini duymuştum ama nasıl yapılacağını bilmiyordum. İstanbul Z.burnu Merkez Efendi Tıbbi Bitkiler Derneğinin bu konuda kurslarıda varmış. Pazardan elma alıp tarifinizi en kısa zamanda deneyeceğim.
    Osmanlı sarayının reçelhanesinde padişahın ilaçları yapılırmış, yani reçelhaneler bir nevi eczane görevi görürmüş. O dönemlerde şeker daha pahalı olduğu için Sarayda kaynatılan tüm reçellerin dörtte birine bal katılırmış. Şimdi ise reçellere şekerden dolayı zararlıymış gibi bakılıyor.

  18. sineksekiz Says:

    Paylaştıklarınız için çok teşekkürler Fatma Hanım.
    Elma suyuyla reçel yapmayı denerseniz, buraya geri dönüp nasıl bulduğunuzu yazın olmaz mı?
    Bu arada yaz geldi malum; bizim erik ağaçları şimdiden salkım saçak. Meyveler iyice kızarsın, tarifi biraz daha geliştirerek bu seneki reçellerimizi yapacağız.

  19. ilknur Says:

    1.5 kilo çilek ve 2 bardak kendi sıktığınız çok berrak olmayan elma suyuyla yaparsanız, limon tuzu yerine de birkaç damla limon suyu koyarsanız, çilek reçeli gibi cennet kokulu, ama erik marmelatı tadında yaklaşık 750gr reçel elde ediliyor, kavanozlarda kaynatmaya üşendiğim için buzdolabında duruyor, bozulması ne kadar sürecek merakla bekliyorum…

  20. Handan Says:

    Merhaba, tarifinizden yola çıkarak böğürtlen reçeli yaptım elma suyu ile, elma suyunu arkadaşımızın bahçesinden topladığım elmalarla yaptım. Yani tamamen doğal. İçine bir kaç damla limon suyu ve 5 yemek kaşığı pekmez ekledim. Tadı muhteşem oldu. Sıcak olarak kavanozlere koydum ve ağzını sıkıca kapatıp ve ters çevirdim. Bunu uzun süre saklamak için yaptım bakalım nasıl olacak. Sonucu sizlerle paylaşırım. Şimdi yaban eriği ile deneyeceğim. Sonucunu yine paylaşırım sizlerle. Sevgiyle kalın.

  21. Tulin Says:

    Az once koylu pazarindan yaban mersini aldim, elmalarin suyunu cikardim kayniyorlar, arkasindan mersinleri koyacagim. Bu yilin pekmezini de yaptirmistim. Sanirim guzel bir recel elde edecegim. Sonucu Paylasirim.

  22. ali mustafa Says:

    Merhaba,

    Ben de daha önce bir deneme yapmıştım ancak tam kıvam tutturamadım, elma suyunun ne kadar kaynatılacağı ve meyvelerin ne kadar kaynatılacağı hakkında detaylı bilgi verirseniz inanın beni çook mutlu edersiniz.

    sevgiler,


  23. Güzel paylaşım teşekürler.

  24. Pelin Says:

    Selam,
    Reçel yapmakla ilgili hiç bir bilgim yoktu, eşimin annesi ve internet vasıtasıyla bir şeyler yapmak istedim ama hepsinin tarifinde şeker vardı, ben hiç kullanmak istemiyordum, daha dün denedim şekersiz reçel yapmayı, keşke dün rastlasaymışım blogunuza. Tohumlarla ilgili araştırma yaparken denk geldim.
    Çok sevgilerimi iletmek istedim, sizlere, faydalı ve bir o kadar da keyifli destek veren blogunuza

  25. Erdogan Says:

    Pekmez olarak elma pekmezi kullanabilirsiniz, böylece elma suyu ile uyumlu oluyor. Kıvam artırıcı olarak da elma ya da limon pektini kullanabilirsiniz. Pektin tamamen doğal bitkisel bir kıvam artırıcıdır. Pektin kullanılarak yapılan tarifleri yine internette bulabilirsiniz.

  26. Arda Says:

    Hemen pazara koşup mis gibi Bartın çileklerinden alıp bu harika
    tarifi uygulayacağım çok teşekkürler…


Bir Yanıt Bırakın

