Eda İstanbul’da Kendi Yoğurdunu Yapıyor

Mart 12, 2010

Bugünün yazısı ve fotoğrafı Eda Günay’dan.Kendi yoğurdunu nasıl yaptığını anlattığı tarifi de cabası. -Başta bizi soğuk mu buldun Eda, aşkolsun :)

Bizim Sinek Sekiz’le yollarımız geçen yaz Meyve Mirası projesinde çalışmak üzere Bodrum’a gittiğimde kesişti. İtiraf edeyim ilk başta biraz soğuk buldum onları, uzak durdum, ne yapmakta olduklarını kavrayamadım tam olarak. Yine de aylar içinde bloglarını takip ettikçe, doğal olana dair kentte de uygulanabilecek basit çözümlerini gördükçe özendim, heveslendim, temiz gıdanın, temiz, dünyaya zarar vermeyen bir yaşamın peşine düştüm!

Bu metinde size kentin ortasında mayaladığım yoğurdun hikayesini ve tarifini anlatacağım ya, önce bir anımı paylaşmak isteğindeyim. Ben İstanbul Tuzla’da bir sahil sitesinde oturuyorum. Yakınımızda mahalle bakkalı sayılabilecek bir de tekel var. Dükkanın sahibi Erol abi bir gün ufak tefek şeyler almak için ona uğradığımda bana bir çikolatalı gofret hediye etti. Özür dileyerek reddettim. Şaşırdı, ye bir tane bir şey olmaz dedi, problemi kilo alıp almamak sandı!

Hayır dedim, onlar sağlıksız, dünyaya zarar vererek üretiliyorlar, o yüzden yemiyorum. Bir nefis meselesi değil yani! Allahaşkına Eda dedi Erol abi, bakalım sen mi çok yaşayacaksın ben mi? Ben bunu çok yaşamak için yapmıyorum ki diye yanıtladım. Şaşkın kocaman gözlerle yüzüme baktı. Giderken zarar vermemiş olmak için yapıyorum. Beni çok tuhaf buldu, aldıklarımı torbaya koymaya yeltendiğinde teşekkür ettim, dükkandan çıktım. Çevre sorunlarına duyarlı olmak hep dilimde olan bir şeydi belki ama ben de Sinek Sekiz’le tanışmadan evvel biraz Erol abi değil miydim?

Şimdi, doğala yönele yönele kentin içinde mucize görünen bir şeyi her hafta düzenli olarak yapıyorum. Kendi yoğurdumu mayalıyorum, kireç gibi katkılı, yararlı bakterileri de ölmüş, tadı tanımlanamayan bir şey olan sanayi yoğurtlarını yemiyorum! Buyurun tarifi; Sütçüden 5 kilo süt alınır, bir tencereye konur, eğer çevrenizde sütçü yok ise günlük sütler de maya tutuyor, bilginiz olsun. Süt kısık ateşte birkaç saat, üzerinde tutan kaymak kabarana kadar kaynatılır.  Sütün üzerindeki kaymak alındıktan sonra,  soğuması beklenir. Anne tarifiyle küçük parmağınız içine girince yanmayacak ısıya gelince, birkaç kaşık yoğurdun içine karıştırılması yoluyla mayalanır. 5 kilo kadar süte 4 kaşık yoğurt yetiyor. Tencerenin kapağı kapanır, odanızda bir yere konup, üzeri battaniye ile örtülür. Ertesi gün,yaklaşık 24 saat sonra kapak açıldığında yoğurdunuz hazır oluuuur. Şifa niyetine!Afiyet olsun!

5 Responses to “Eda İstanbul’da Kendi Yoğurdunu Yapıyor”

  1. nihal Says:

    Peki ilk yoğurdu yaparken şehirde nasıl bir yoğurtla maya tutturalım? Sonrası kolayda ilk yoğurt için maya konusu beni hep durdurmuştur.. Satılan yoğurtlar haftalarca ekşimiyor bile bakteri ne gezer içlerinde…

  2. Eda Says:

    Şöyle, ben bu konuda uzman sayılmam. Ama ilk yoğurdu hazır yoğurtla yapmıştım. Hatta Danone yoğurtla. Sonrasında kendi yoğurdumla devam ettim.
    Mantığım şu bu şekilde en azından oranlar azaldı. Fakat belki organik pazardan alınacak bir yoğurt da maya tutabilir diye düşünüyorum. Kolaylıklar,

  3. tijen Says:

    Bu hafta hayatımda bir eksiklik var, yoğurt mayalayamadım. Sevgili sütçümün kendi ineği hamileydi ve komşusunun sütünü getiriyordu. Komşu ise süzmüyordu sütü, süzdüğümde bir pislik bir pislik. Ben de protesto ettim, almadım o sütten. Ama şimdi tırım tırım ev yoğurdu aranıyorum. Ah dedim sonra, alaydın ya başkasından bu haftalık???


  4. Ben de evde yoğurt mayalıyorum. İlk maya olarak, ya da arada maya tazelemek gerektiğinde probiyotik yoğurtlardan kullanıyorum. Tabii ki benim cam şişelerde satılan günlük sütlerle yaptığım yoğurt annemin Datça’da dünyanın en dürüst ve güleryüzlü sütçüsünden aldığı inek sütüyle yaptığı yoğurdun tadıyla kıyaslanamaz ama yine de sanayi tipi, 3 hafta boyunca bozulmayan (defalarca dolabın arkasında unutup bizzat denemişliğim var) kireç tadında yoğurt yemediğimi düşünmek bile yetiyor.
    Sevgiler,

    G.

  5. eda Says:

    ha bir de evet iremcim, başta soğuk bulmuştum sizi :) neden şimdi ben de bir anlam veremiyorum!


Bir Cevap Yazın

